Investigație majoră la adresa Google. Ce face greșit cu reclamele pe care ți le afișează
Giganțiii tech sunt de multe ori în atenția autorităților, iar acum este rândul Google: practicile sale sunt din nou analizate de către oamenii legii.
Avocați de stat din 48 de state americane au lansat o investigație antitrust împotriva companiei. Aceștia au pornit de la teoria conform căreia Google ar fi folosit tactici anticoncurențiale pentru a monopoliza piața. Totul ar dăuna inclusiv utilizatorilor produselor sale.
Acum, compania este obligată să dea explicații și documente detaliate legate de funcționarea sistemul său online de advertising. Google urmează să explice concret cum procedează: cum vinde reclame și cum urmărește comportamentul online al utilizatorilor care folosesc motorul de căutare sau alte produse ale companiei.
Printre altele, avocații de stat urmăresc să afle informații despre DoubleClick și AdMob, companii de publicitate cumpărate de Google în 2008, respectiv 2006. Aceste achiziții (și nu numai) i-au permis companiei să îți construiască o adevărată rețea pe piața publicitară.
Compania trebuie să ofere toate aceste informații până cel târziu 9 octombrie.
Singurele state care nu participă la investigație sunt California și Alabama.
Cât de importante sunt reclamele pentru companie
Acele reclame pe care le vezi peste tot pe internet, se numesc Google Ads. Numai că procesul prin care o reclamă ajunge pe ecranul tău atunci când intri pe un site este unul complicat. Implică mai multe companii și o serie de tranzacții. Google a reușit să ajungă să controleze cea mai mare parte a acestui proces, iar oficialii americani sunt îngrjiorați că puterea pe care compania o are în acest domeniu ar putea fi prea mare.
De exemplu, singura modalitate prin care poți cumpăra o reclamă pe YouTube este prin folosirea unui instrument Google.
Reclamele pe care ți le arată reprezintă cea mai mare sursă de venit a companiei. Ca să îți dai seama cât de important este acest aspect pentru Google, trebuie să iei în considerare câți bani îi aduce acest serviciu. În 2018, compania a câștigat peste 116 miliarde de dolari numai din reclame, ceea ce înseamnă 85% din totalul de vânzări.
Nu e prima dată când Google are probleme cu legea în ceea ce privește reclamele. În martie, a primit o amendă de 1,5 miliarde de euro de la Uniunea Europeană. Aceasta a considerat restrictive practicile din AdSense: a spus că gigantul online a abuzat de poziția dominantă și a forțat clienții AdSense să refuze reclame de la rivalii companiei.
Ce face Google cu datele utilizatorilor
Partea proastă e că practicile companiei legate de reclame ridică și probleme de confidențialitate și securitate a datelor personale. Compania trebuie să ofere acum și informații legate de felul în care oferă date altor companii. În plus, trebuie să explice pe larg și modalitatea prin care îți urmărește comportamentul online atunci când îi folosești serviciile.
Aceștia au și întrebări legate de Chrome, browser-ul său. Există preocupări conform cărora Google ar limita posibilitatea altor sisteme de advertising (în afară de cel propriu) de a construi profiluri ale consumatorilor în timp ce aceștia folosesc browser-ul. Astfel, compania tech ar fi singura care ar putea beneficia de date legate de comportamentul de utilizare al acestora.
Reclamele sunt extrem de importante pentru Google. Astfel, e evident că ar face mai orice pentru a-și îmbunătăți sistemul. Un exemplu îl reprezintă și folosirea cookie-urilor.
În august, a anunțat că nu ar vrea să renunțe la cookie-uri pentru browserul său. Deși Apple, Mozilla și Microsoft, au făcut pași înspre blocarea acestora pe Safari, Firefox și respectiv Edge, Google nu este tocmai dispusă să procedeze la fel. Motivul este unul simplu: compania le folosește pe acestea pentru targetarea reclamelor, iar asta îi aduce și mai mulți bani.
Kent Walker, vicepreședinte al afacerilor globale, a declarat într-o postare pe blog că serviciile companiei sunt oferă consumatorilor posibilitatea de a alege. Spune că Google va coopera cu autoritățile de reglementare.
Compania are exact o lună de la lansarea investigației să ofere explicațiile cerute.